Cztery zespoły, które jeszcze przygotowują swoje nowe bolidy przed sezonem 2009, w Jerez ponownie miały udany dzień testowy. Jenson Button po jednodniowej przerwie w dominacji na torze zespołu Brawn GP powrócił na pierwsze miejsce w tabeli z wynikami, uzyskując czas poniżej 1 minuty i 18 sekund.
Wynik Brytyjczyka, 1:17,844 jest blisko czasu uzyskanego na początku lutego przez zespół Toro Rosso, który wtedy jeździł ubiegłoroczną wersją bolidu STR3.Bliski złamania granicy 1 minuty i 18 sekund był dzisiaj także Nico Rosberg. FW31 Niemca pokonał okrążenie toru w czasie 1:18,071. Niestety na jednym z okrążeń bolid Niemca wypadł z toru i rozbił się o bandę z opon. Kierowcy nic się nie stało i była to jedyna przerwa dzisiejszego dnia.
Trzeci czas dnia należał do Nelsona Piquet, który za kierownicą Renault R29 był dzisiaj najaktywniejszym zawodnikiem na torze. Brazylijczyk pokonał 128 okrążeń, na najlepszym uzyskując czas 1:18,382.
Od jakiegoś czasu zespół McLaren w testach częściej znajduje się na dole tabeli czasowej. Podobnie było także dzisiaj. Lewis Hamilton jako jedyny nie zszedł czasem poniżej 1 minuty i 19 sekund, sprawdzając jak bolid zachowuje się na długich przejazdach.
Jutro kolejny dzień testów w Jerez.
17.03.2009 17:23
0
Woow, az sie milo patrzy gdy HAmilton jest ostatni ;D
17.03.2009 17:23
0
i ma 1 sek straty xD
17.03.2009 17:25
0
czyżby postęp mclarena, czas 1.19 na długich przejazdach..., zobaczymy, uwierzymy...
17.03.2009 17:33
0
chyba mclaren zamienil sie bolidami z brawn gp ;)
17.03.2009 17:34
0
szczeże mówiac ja w to nie wierzę... :-0
17.03.2009 17:44
0
od tego zasranego systemu punktacji odechcialo mi sie czekac na pierwszy trening w Australii... mam nadzieje ze sie gnojki jakos wytłumaczą z tego kretynskiego pomysłu i podają sensowne argumenty... Ciekaw tez jestem co na to kierowcy i szefowie... mam nadzieje ze jakies wypowiedzi sie pojawia... Wracajac do testow to coz testy jak testy Williams i Renault (wczoraj) pokazali ze GBP to nie zadne cudo na miare MŚ... a FIA lepiej niech sie zajmie dyfuzorem BGP a nie takimi debilnymi pomysłami...
17.03.2009 17:45
0
ja nie wiem czemu sie cieszycie ze McLaren ostatni...ja bym chcial, zeby McLaren byl taki szybki, ze BMW by go w kazdym wyscigu po pit stoppie wyprzedzalo, albo zeby Hamliton zawsze byl 2 a Robert pierwszy, to jest dla niego horror:)
17.03.2009 18:00
0
ciężkie będzie typowanie hehe ;d
17.03.2009 18:08
0
Szczerze mogą sobie tak jezdzic zobaczymy co pokażą w sezonie irytujące jest podniecanie sie wynikami z testów
17.03.2009 18:11
0
Na ultrze jest fajna analiza oczami inżynierów i kierowców
17.03.2009 18:19
0
Była mowa ze dyfuzor BrawnGP może być ak zrobiony że zwiększa docisk tylnej osi. Jeśli to prawda i jeśli takie zastosowanie jest zgodne z regulaminem to realne sa takie osiagi i to BrawnGP może wygrywać w tym roku ;)
17.03.2009 18:22
0
zobaczymy nawet jesli tak moze byc to nie mają kersu wiec inni bedą nadrabiac przewage BGP kersem ale mało to prawdopodobne
17.03.2009 18:27
0
Ja się tak jaralem nowym sezonem , z utesknieniem czekam... ale jak usłyszałem o tych medalach to ... eh... to nie ma sensu !!! Co to za wieśmaki to ustalają ...
17.03.2009 18:30
0
jeden ma na imię bernie drugi max
17.03.2009 18:32
0
1:17 - nagumowany tor + dobre tempo. tak czy inaczej, kozak wynik
17.03.2009 18:36
0
hyba Mclarem jest słaby , albo ukrywają wielką formę , ale myśle , że poprostu jest słaby!!!!!!!!! przecież ostatnie treningi idą mu słabo , chociaż jeździ mistrz świata. ciekawe co będzie w Australiiwyścigu??? wielka tragedia
17.03.2009 18:38
0
nie moge w to uwiezyc McL na samym koncu szczerze tego sie nie spodziewalem czyzby McL po odejsciu Dennisa mial zadyszke jak RENAULT po odejsciu ALO??
17.03.2009 18:43
0
co wy tak narzekacie na te medale? co niby jest w nich złego? lepiej żeby mistrzem był ten kto wygrywa a nie ten kto często staje na podium
17.03.2009 18:48
0
drodzy miłośnicy F1. NIE MA ŻADNYCH MEDALI! Do klasyfikacji generalnej liczą się punkty tak jak dawniej. Tylko ustalanie lidera jest inne: najważniejsza jest liczba zwycięstw!
17.03.2009 18:52
0
Ciekawe co sie dzieje z Maclarenem ale BrawnGP jest naprawde niewiarygodne.
17.03.2009 18:54
0
Ja też nie wierzę w te wyniki oni się tylko maskują. Wieżę w cuda ale nie takie żeby zespół z końca tabeli wykręcał najlepsze czasy, chyba że jeżdżą na oparach ;) to zasłona dymna tych najlepszych. a z tą punktacją to zobaczymy jak z tym będzie wszystko ma plusy i minusy.
17.03.2009 19:05
0
hho-aleś Amerykę odkrył !,wszyscy ,ktorzy choć trochę zainteresowali sie tematem ,to wiedzą ! Nie chodzi o to ,czy medale będą wieszać ,ale o sam system ,a on jest taki jaki chciał Berni ,czyli "medalowy".
17.03.2009 19:14
0
Wierzę,że jeszcze przed Melbourne bojkot nowych przepisów przez kibiców zmusi Mosleya do wycofania się z tej absurdalnej decyzji.Jeśli nie,to nie pojadę na GP Węgier i będę każdego namawiał,żeby nie napychał im kieszeni - może jeśli zobaczą,że im zarobki spadają,to jednak pomyślą o tym,że nie każdy kibic będzie zadowolony z ich decyzji.Co do Buttona - mam nadzieje,że dobrze pojedzie w GP Australii,bo go na podium typowałem.
17.03.2009 19:16
0
N. Piquet wykrecil dzisiaj prawie taki sam czas jak wczoraj Alonso!!!! Pewnie Piquet pokaze w tym sezonie wileka forme:) Albo to jakies ulepszenia w bolidzie.
17.03.2009 19:21
0
BrawnGP najlepsze czasy wykreca na oparach, natomiast Lewis i jego zespół głównie skupiają się na sprawności technicznej bolidu... A ta decyzja Mosleya i całej bandy to myślę że jeszcze nie na "amen".. kompletna głupota!!
17.03.2009 19:44
0
mateusz49rj bez sensu jest Twoje porównanie czasu Piqueta i Alonso, gdyż mogli testować zupełnie co innego oraz tor z każdym dniem staje się coraz bardziej nagumowany. I zostawcie wy tego McLarena:P Pozdrawiam
17.03.2009 20:38
0
A ja wysunę jeszcze ciekawsze źródło wyników BGP. Otóż bolid ten jest zrobiony bez zamiaru użycia w nim systemu KERS. W bolidach tych w tym roku nie ujrzymy tego cudu techniki, nie da się go tam po prostu wstawić. cały balast może być umieszczony w dowolnym miejscu, nie jest przewidziany system chłodzenia, który zajmuje sporo miejsca. Dzięki temu mogli sobie pozwolić na mniejsze wloty powietrza, mniej wydajny system chłodzenia. Przy KERS może nie być jednak warta skórka za wyprawkę. Zobaczymy jednak jak to wyjdzie w praniu.
17.03.2009 21:15
0
FIA sie wogole nie postaralo,bolidy ktore nie beda wyposazone w KERS powinny byc odpowiednio dociążone.
17.03.2009 21:20
0
tomek83f - nie bardzo wiem o co ci chodzi. Według ciebie bolidy z KERS mają ważyć 605kg, a te bez KERS mimo że dysponują mniejszą mocą powinny ważyć np 650kg. To byłoby dopiero chore.
17.03.2009 21:24
0
pz0 605 kg to jest minimalna waga mimo ze bolidy maja niedowage to na pewno przekrocza ten limit jesli beda mialy kers na pokladzie. Wlasnie po to kierowcy sie odchudzaja nie powiedzialem ze maja wazyc 650 kg tylko waga powinna byc wyrownana
17.03.2009 21:31
0
Brawn Gp po raz kolejny pokazało klasę. Również czasy Piqueta i i Rosberga zasługują na uznanie. Hamilton daleko od nich i oby tak dalej!!!
17.03.2009 21:34
0
Ja bym tak sie nie cieszyl za wczasu z tego ze Maclaren jest w tyle,wszystko moze sie bardzo szybko zmienic
17.03.2009 21:56
0
Rekord toru wg. przepisów na lata 2007-08 (silnik 2,4l V8 + opony Bridgestone): 1:17.974s - Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes) (14 lutego 2008r.) Czas Buttona: 1:17.844. Nieźle
17.03.2009 22:00
0
Wg f1ultra HAM i PIQ jechali z KERS. Reszta bez. Rożnica na okrążeniu ok 1s. Jerez to umiarkowanie szybki tor, kierowcy to jedni z najlżejszych w stawce. Zyski z KERS: dyskusyjne
17.03.2009 22:11
0
Kimi Rajdkoniem nie wzieles pod uwage tego ze wczesniejszy rekord padl na oponach rowkowanych a nie na slickach
17.03.2009 22:24
0
Albinos Brown daje radę - z BMW mogą pokazać klasę....
17.03.2009 22:29
0
Nie skreślałbym tak szybko McLarena, czasy w Jerez nie odstają już takbardzo jak w Barcelonie.
17.03.2009 22:55
0
tomek83f - właśnie o to chodzi że nawet po włożeniu KERS bolidy są znacznie lżejsze niż waga minimalna. Dlatego używa się balastu aby bolid dociążyć do regulaminowych 605kg. Tylko jeżeli jest KERS to masz tego balastu do dyspozycji znacznie mniej. Tego balastu może być nawet około 100kg. Bolidy zbudowane według obecnych przepisów są zbyt ciężkie z tyłu, wszyscy mają problemy z tylnymi oponami. KERS na dokładkę umieszczony jest właśnie w tylnej części bolidu i dodatkowo obciąża i tak przeciążone opony. Zalety bolidu BGP wychodzą najbardziej na długich przejazdach. Na którymś z portali porównywali długi przejazd Massy i bodaj Buttona. Okazało się że ostatnie okrążenia bolid BGP robił o ponad 2 sek szybciej niż Ferrari!!! To może być właśnie to delikatne traktowanie tylnych opon przez BGP, uzyskane częściowo przez odciążenie tyłu i przeniesienie środka ciężkości bardziej do przodu bolidu. Podobno bolidy BGP nie są też tak nadsterowne jak inne (wiąże się to właśnie z tym dbaniem przez bolid o tylne opony). Tutaj bym właśnie upatrywał przewagi BGP, czyli zwiększony docisk tylnej osi (dzięki kontrowersyjnemu dyfuzorowi) i przeniesienie środka ciężkości bolidu bardziej do przodu. W czasie wyścigu może wyjść jeszcze jeden plus dla BGP. Mogą jeździć na jeden pitstop, podczas gdy reszta będzie zmuszona do zaliczenia dwóch ze względu na zużycie opon, czyli dodatkowe kilkanaście-kilkadziesiąt sekund oszczędności w trakcie wyścigu. Teraz pozostaje jedynie kwestia legalności ich dyfuzora. Jeżeli ten element okaże się legalny to oba bolidy BGP powinny w Australii wręcz zniszczyć wszystkich rywali. sivshy i to jest moje pierwsze proroctwo co do tego sezonu. To nie chodzi o pojedyncze okrążenie, to chodzi o wyniki osiągane na długich przejazdach. te dwie sekundy na okrążeniu to nawet KERS nie nadrobi i nie obroni przed wyprzedzeniem przez agresywny bolid BGP. Kurde, a w zeszłym roku pisałem że Kubica mógłby przejść do Hondy, bo się tam Ross Brawn pojawił, to zostałem wyśmiany przez dosłownie wszystkich. W tym roku jednak również może być sytuacja że o tytuł będzie walczył Anglik i Brazylijczyk, ale tym razem obaj z jednego teamu...
17.03.2009 23:26
0
pz0 zgodze sie jesli chodzi o to ze zostaje mało balastu po zastasowaniu systemu KERS ale z tym 100 kg to przesadziles .605kg waga bolidu ,minus srednia waga silnika ok 100kg minus srednia waga kierowcy 70kg minus te 100 kg balastu to na cala reszte zostaje jakies 335 kg a ta reszta to nie tylko wlokna weglowe,(skrzynia,zbiornik paliwa,zbiornik oleju,system gasniczy,kola itp,podloga i caly korpus)Balast ma ok 50,60 kgw niemieckiej telewizji jest pewien program gdzie dokladnie to opisuja,dlatego po wlozeniu w bolid systemu kers pozostaje tak mało balastu.
18.03.2009 00:07
0
może te 100kg to trochę przesadziłem, ale nie za bardzo. Cała reszta to także ultralekkie materiały (chociaż używane jest w bolidach nadal drewno). Na paru serwisach spotkałem się z różnymi wagami bolidu, ale było to pomiędzy jakieś 440 a 470 kg (bez KERS i bez balastu). Dodajmy więc do tego kierowcę po modnej ostatnio kuracji odchudzającej czyli 65kg to jak w mordę wychodzi 505kg. Do limitu brak więc okrągłych 100kg. Nie upieram się jednak przy moich danych bo sam nie jestem pewien.
18.03.2009 01:24
0
pz0, to jest twoje 3 proroctwo, jak nie pamiętasz to przypominam: 1- Honda pod jakąkolwiek nazwą na pewno nie wystartuje, jak okazało się, że jednak weźmie udział w F1, : to drugie twoje proroctwo, że nie dotrwa do końca sezonu, no a teraz trzecie, i co za odmiana! BGP bedzie mocne, oj będzie !
18.03.2009 03:02
0
kumahara, od kiedy to jesteś siwszy? Tam było wyraźnie skierowane do kogo piszę, on myślę że zrozumie bez dodatkowych wyjaśnień. Wyjaśnię ci o co chodzi, ale i tak do ciebie nie dotrze. Chodziło mi o to że teraz dopiero pierwszy raz przewiduję który z zespołów może być mocny. Możliwe nawet, że bolidy BGP w samym wyścigu będą miały jeszcze większą przewagę niż w testach. Powinny one mieć przewagę nie na prostych, lecz w zakrętach, zwłaszcza w szybkich zakrętach. Mogę się grubo mylić. Może to dziwne dla ciebie, ale nie uważam się za nieomylnego. Na dzień dzisiejszy widzę że konstrukcja BGP jest najsprytniej przemyślana. Zobacz jak ciekawie rozwiązane są końcówki przedniego skrzydła i w ogóle całe skrzydło. Do tej pory się nad tym za wiele nie zastanawiałem, teraz trochę przeanalizowałem. Końcówki są bardzo sprytne. w innych bolidach są zrobione tak by odrzucić powietrze na zewnątrz koła, u BGP wyrzucają powietrze na zewnątrz koła, ale i wyraźnie ponad koło oraz co ciekawe na sam bolid, Płat kieruje sporą cześć powietrza na spory jak na obecne bolidy deflektor, a deflektor zajmuje się tym powietrzem dalej, ale tego chyba nie muszę ci tłumaczyć, bo pewnie zauważyłeś to dużo wcześniej. Końcówki płata nieco podobnie próbowano rozwiązać w bolidzie FW, jednak tam jest to zrobione wyraźnie mniej agresywnie. Zauważyłem też że sporo powietrza jest tłoczone pod podłogę bolidu. W tym przypadku też jest wszystko jasne, chodzi o zwiększenie wydajności pracy dyfuzora. Do budowy samego dyfuzora w BGP nie udało mi się dotrzeć, nie wiem więc co Ross z nim wykombinował. Przypuszczam, że nawet gdyby Brawn był zmuszony zmienić dyfuzor na mniej kontrowersyjny to i tak działanie tego dyfuzora może być bardziej efektywne. Tylko to co teraz piszę to tak ''na oko'', również mogę się mylić. Nie dane mi było niestety być w tunelu Brawna, albo zobaczyć chociaż symulacje (ale to chyba oczywiste, marzenie nie do spełnienia). Pierwsze proroctwo na szczęście się nie sprawdziło, drugie zobaczymy. Było jeszcze jedno, o dziwo w odróżnieniu od ciebie sądziłem, że jak Honda pojawi się w stawce to będzie okupować zdecydowanie tyły ze względu na brak testów. Czy się sprawdzi zobaczymy, mam nadzieję że nie. Nie mam zamiaru wdawać się z tobą w dalszą dyskusję, wybacz. Daj sobie spokój z szukaniem kolejnej zaczepki, ale wiem że nie wytrzymasz, postaram się ją zignorować, mimo że niedługo przyjdzie ci z odsieczą pewien inny fan F1.
18.03.2009 10:32
0
tomek83f właśnie wziąłem pod uwagę przepisy z zeszłego roku. Bolidy w sezonie 2009 miały być wolniejsze-w teorii. Sądzę,ze za rok o tej porze rekord będzie poprawiony o kolejne 0,2-0,5s. Ktoś napisał,że 2s na okrążeniu to nawet KERS nie nadrobi. Wg przytoczonych przeze mnie czasów bolidy z KERS są wolniejsze na okrążeniu na torze Jerez.
18.03.2009 10:48
0
@pz0 moze i zgodzil bym sie z toba ze BrawnGP jest cudem technicznym, ale dziwi mnie spokoj SF i BMW. Nawet wypowiedzi kierowcow tych Teamow (czyli Massy i Kubicy) sa nieco ironiczne, a oni pewnie wiedza co jest grane, wiec moze sie okazac ze BrawnGP bedzie przecietniakiem. Dla mnie osobiscie juz bedzie rewelacja jak stana na pudle, nawet na najnizszym stopniu, czego im zycze.
18.03.2009 11:10
0
No to Nakajima dzis forsuje tempo. :D:D 1,366 sec. przed KOV.
18.03.2009 11:17
0
WITAJCIE .JEŚLI NIE PODOBA WAM SIĘ SYSTEM MEDALOWY MOŻNA SKŁADAĆ PETYCJĘ ,NA STRONIE F1 ULTRA JEST LINK PRZY WIADOMOŚCI O SYSTEMIE MEDALOWYM
18.03.2009 11:21
0
Właśnie dyskutowałem z kumplem i jest jedna kwestia, która może mieć znaczenie. BGP nie będzie miał KERSa. A to znaczy, że nie będzie mógł wykorzystać dodatkowych 80 KM podczas startu wyścigu... Pytanie tylko, czy podczas okrążenia rozgrzewkowego będzie można podładować KERSa hamowaniem tak, żeby wykorzystać te 80 KM od razu przy starcie. Jeśli tak, to bolidy bez KERSu będą chyba w tyle... :-) Co myślicie?
18.03.2009 11:27
0
@pz0 - żartuję oczywiście, nie bierz tego do siebie, ale na oko to chłop w szpitalu umarł ;). Skoro docisk aero został zmniejszony, jego znaczenie również spadło. Oczywiście, nadal to jest jeden z głównych czynników wpływających na osiągi, ale już nie w takiej skali jak jeszcze w sezonie 2008. Wydaje mi się, że aerodynamikę dobiera się do reszty komponentów samochodu - głównie zawieszenia i rozkładu mas, stąd różnice w wyglądzie samochodów. Gdyby było odwrotnie, wszystkie bolidy wyglądałyby jednakowo - inżynierowie wrzuciliby do komputera zmienne (suma docisku aerodynamicznego, wymiary itd. itp.) a na ekranach u wszystkich teamów pojawiłaby się (w zależności od wykorzystywanego oprogramowania) mniej więcej ta sama bryła nadwozia, do której inżynierowie "dorabialiby" całą resztę. Praw fizyki/aerodynamiki oszukać się nie da, a wszystkie te różnice w wyglądzie samochodów poszczególnych teamów to modyfikacje mające na celu zoptymalizowanie pracy zawieszenia i zmodyfikowanie charakterystyki bolidu. I ten "prawdopodobny" problem np. u McL może nie wynikać z tego, że to elementy aerodynamiczne są kiepskie, tylko poszli w złym kierunku z zawieszeniem. Nowe regulacje i mniejsze pole manewru co do aero utrudnia wyeliminowanie tego problemu, a za późno jest na zmienianie innych elementów. Pisałem już o tym - BGP woleli zostać przy swojej skrzyni biegów i dostosować ją do silnika Mercedesa, niż montować skrzynię Mercedesa i dostosowywać do niej swoje tylne zawieszenie (i prawdopodobnie przednie w tym momencie też). Ale rzeczywiście jest, jak piszesz - my możemy sobie jedynie pooglądać na zdjęciach nowe bolidy i na oko wyciągać wnioski. Tylko że w tym sezonie aerodynamika to "tylko" połowa sukcesu. Ja dalej twierdzę, że BGP wyjedzie z Australii bez punktów ;)
18.03.2009 11:30
0
hamilton bez szpiega w ferrari jest niczym
18.03.2009 11:34
0
@robtusiek- a skąd Ty wiesz, czy inne zespoły nie panikują przed Brawn GP ? Dziwne było by właśnie to, jeśli na zewnątrz nie okazywałyby spokoju. Może i się obawiają nowego zespołu, ale przecież nie mogą tego okazywać sponsorą i kibicą ! I jakim sposobem dostrzegłeś ironię w wypowiedzi innych kierowców, to już jest dla mnie prawdziwą zagadką? Jak jesteś jasnowidzem, to Cię podziwiam, ale obawiam się, że widzisz po prostu to, co chcesz widzieć, a nie faktyczną prawdę ...
18.03.2009 11:38
0
sorry- powinno być : sponsorom i kibicom
18.03.2009 11:41
0
hho tylko że podczas startu nie wykorzystuje sie pelnej mocy wiec te 80 km beda potrzebne dopiero po przejechaniu pierwszego zakretu,wiec nie wydaje mi sie zeby tutaj ktos zyskal cokolwiek dzieki systemowi,pozatym zeby zyskac cokolwiek to musisz miec na to miejsce a przeciez po starcie jest bardzo ciasno wiec wcisniecie guziczka z napisem KERS moze tylko przeszkadzac.KERS bedzie wykorzystywany raczej tylko na dlugich prostych.
18.03.2009 11:47
0
tomek83f, OK, dzięki, ale tak jak wspomniałem, może okrążenie formujące wystarczy, żeby hamowaniem podładować KERSa?
18.03.2009 11:48
0
Nie zaczepiam cię pz0, stwierdzam tylko fakty. Dlaczego denerwuje cię, że wtrąciłem się do waszego dialogu jeżeli ty posunąłeś się do tego, że napisałeś posta na tym forum w moim imieniu bez mojej zgody ? Pewnie uważasz, że to jest w porządku! I nie zachowuj się tak jakbyś był alfą i omegą, wyluzuj trochę i więcej dystansu do siebie ci życzę...
18.03.2009 11:55
0
hho formujace okrazenie nie wystarczy zeby podladowac KERSA w 100% przeciez oni praktycznie wogole nie hamuja bo nie jada tak szybko jak po starcie ale chyba nie ma zapisku ze nie wolno go uzyc zaraz po starcie,pozatym juz podczas pierwszego hamowania energia zostaje odzyskiwana jesli KERS jest na pokladzie.
18.03.2009 12:10
0
@ narya poczytaj wszystkie wypowiedzi Kubicy na temat BrawnGP, np.-Zapytany o to, na kogo postawiłby pieniądze w Australii, Kubica z uśmiechem odparł: - Na Jensona Buttona! Wiec narya powiedz co o tym mozna myslec, mowi to gosc bardzo ambitny ktory pragnie wygrywac i byc mistrzem, WYDAJE mi sie ze jest w tym nutka ironii. Fakt moge sie mylic i widziec co chce. Pozdro:)
18.03.2009 12:13
0
robtusiek to nie znaczy Ze Robert musi miec racje,w zeszlym sezonie stawioal na Masse no i przegralby gdyby postawil na niego pieniadze,Robert mysli tez kategoriami hazardzisty a Ci nie zawsze wygrywaja pamietaj o tym
18.03.2009 12:29
0
@robtusiek- ja również mogę się mylić, ale co mieli napisać - " Kubica z płaczem odparł ..." i zgoda Robert jest ambitny, ale nie bardzo pasuje, aby powiedział - " to ja wygram ", więc tym bym nie radziła się sugerować. Zresztą, zobaczymy jak to będzie , bo wynik GP i tak nie zależy od nas ... :)
18.03.2009 13:12
0
System medalowy może okazać się ciekawy. Skończy się wreszcie kalkulacja, i wszyscy kierowy liczący się w walce o tytuł będą walczyć do samego końca o zwycięstwo. Skończy się jazda po "pewne punkty", bez wyprzedzania, bez emocji. A co do formy McLarena, to kradzione patenty już nie działają.
18.03.2009 13:26
0
Okrążenie formujące powinno wystarczyć na naładowanie KERS w 100%. 400kJ to nie tak dużo, myślę że parę drobnych przyhamowań powinno załatwić sprawę. Duża moc jest potrzebna na starcie, kiepsko jest jedynie na samym początku kiedy nie ma jeszcze docisku aerodynamicznego. Bolid w ciągu 4 sekund już ma prędkość około 160km/h. Na starcie jest więc jak najbardziej potrzebna dodatkowa moc z KERS. Start więc mocno się skomplikuje, bo na dokładkę dojdzie jeszcze skrzydło ze zmiennym kątem, który to kąt też w czasie startu kierowcy będą zmieniali. Bez wątpienia będziemy w tym roku świadkami o wiele dynamiczniejszych startów i w czasie startu powinny być większe przetasowania niż w zeszłym roku. wszystko jednak zweryfikuje życie. Mam nadzieje że będzie jeszcze ciekawiej.
18.03.2009 13:44
0
Dzięki, pz0, za Twoją opinię :-) Oj chyba będzie ciekawiej np. dlatego, że wg wczorajszych postanowień FIA zaraz po kwalifikacjach będą publikowane masy wszystkich bolidów. :-)
18.03.2009 13:50
0
pz0 i znowu sie z Toba nie zgodze,podczas startu kierowcy ograniczaja obroty zeby im samochod bokiem nie stanal nie zapominaj ze nie maja juz kontroli trakcji,pelna moc potrzebna jest dopiero po pierwszym zakrecie,juz nieraz Maurycy o tym mowil przeciez on jezdzi wiec sie na tym dobrze zna a co do zaladowania KERS to nie wystarczy drobne dochamowanie tylko pozadne docisniecie zeby hamowanie trwalo jak najdluzej dlatego KERS bedzie wykorzystywany w zaleznosci od toru na ktorym bedzie wyscig.
18.03.2009 13:56
0
I skończy sie wielka popularność Hamiltona w Wielkiej Brytanii. Nowym idolem zostanie Button a o Lewisie poza komentatorami i zagorzałymi fanami wszyscy zapomną. Skończy sie wieczne pokazywanie nadętej buźki Hamiltona seniora i komentarze "jestem najlepszym kierowcą na świecie". Teraz wszystko wyjdzie na jaw i okaże sie jak Hamilton jeździ słabszym bolidem. Czy będzie nadrabiał niezawodnością i dobrą jazdą mimo słabszego bolidu jak Kubica w ostatnim sezonie, czy bedzie wąchał spaliny czołowych zespołów ? Każdy odpowie sam na to pytanie ale na pewno wszyscy czekamy z niecierpliwością na pierwsze GP
18.03.2009 14:08
0
To co za problem porządnie dohamowywać przez całe okrążenie instalacyjne? Ja osobowym mogę przejechać i 100 km cisnąc równocześnie na hamulec i gaz, to co? Kierowcy bolidów nie dadzą rady tego zrobić swoimi maszynami? Poza tym Wątpię by KERS musiał się ładować tylko podczas jednego hamowania, myślę, że spokojnie da się go naładować wieloma małymi impulsami, przecież kombinowali nad tym najwięksi specjaliści w tej dziedzinie...
18.03.2009 14:14
0
@tomek83f - dokładnie tak jest. Podczas startu to nie moc się liczy, tylko moment obrotowy. Dlatego podczas startu nie kręcą silników do maksymalnych obrotów, bo nie ma to żadnego sensu i rzeczywiście przy niskich prędkościach (kiedy brakuje jeszcze docisku aero) wykorzystanie przyczepności mechanicznej byłoby trudne.
18.03.2009 14:29
0
jest zmiana przepsiów - Brawn , Toyota i Williams będa miały problem...
18.03.2009 14:46
0
Kornik: jeszcze nie było pierwszego GP a ty już wieszczysz koniec popularności LH. Chyba trochę za szybko. Czy McLaren ma słaby bolid? Dzisiaj w Jerez Kovalainen na chwilę obecną ma czas 1:18.202. Więc chyba nie jest tak źle jak ty i niektórzy sobie życzą i pragną z całego serca :o)
18.03.2009 14:47
0
wykrecili taki czas ale w stincie 3 okrązenia
18.03.2009 14:47
0
Ale się porobiło: BrawnGP dziś nie testuje i od razu nudy na torze w Jerez :-)
18.03.2009 16:28
0
testy testami a zobaczymy w wyścigu czy są tacy mocni
18.03.2009 17:05
0
Mogę tylko napisać iż testy dobitnie pokazują, że w F1 najważniejszy jest samochód potem długo długo nic i dopiero kierowca, niestety.
18.03.2009 17:08
0
Frank Williams mowil kiedys ze kierowca to 20 % a reszta to bolid i inne czynniki wiec mysle ze te 20% to wcale nie tak malo...
18.03.2009 17:19
0
A można użyć KERS na kwale a potem jechać wyścig bez?? To najlepsze rozwiązanie dla opon
18.03.2009 19:25
0
Agrument o b.wczesnym zaawansowaniu prac Hondy w ubr. nad boilidem w specyfikacji na rok 2009 taki trochę wątpliwy ! a takich m.in. argumentów potwierdzających "wystrzałową"(buhahaha) formę bolidów BrawnGP jest mnóstwo,więc skoro byli tak do przodu,to proszę zajrzeć czym jeżdzili w pierwszych pozesonowych testach,w listopadzie ! ...i dla porównania ,czym jeżdziło BMW (i nie chodzi o to ,że BMW będzie najlepsze ,tylko o podważenie wątpliwego argumentu ! ).Hondę stać było tylko na założenie nowego ,przedniego skrzydła ,co moim zdaniem jest najprostsze i takie rzeczy zmienia się z wyścigu na wyścig !
18.03.2009 19:26
0
Ra-v ja myślę że kierowca to znacznie więcej niż 20%. zobacz sobie na ubiegłoroczne wyniki Nelsona i Fernando, albo Sebastianów w STR. rafam - chodzi ci prawdopodobnie o możliwość wymontowania ustrojstwa z bolidu. Raczej to nie będzie możliwe, bolidy po kwalifikacjach są zamykane i nie można przy nich już praktycznie nic robić, wymontowanie KERS wygląda na dosyć poważną ingerencję w bolid.
18.03.2009 19:42
0
Odnośnie McLarena to wszyscy niedługo zobaczą, jak McLaren Mercedes zdominuje ten sezon. Wierzę w nich! Marzy mi się, aby pierwsze 6 bolidów w tym sezonie było napędzanych silnikiem Mercedesa, a dwa pierwsze to McLareny.
18.03.2009 21:16
0
ladowanie systemu KERS jest mozliwe jedynie podczas hamowania. Wyraznie widze ze istnieje potrzeba wyjasnienia wielu osobom na czym polega proces hamowania. Bardzo proste. Kiedy przykladowo jedziesz na rowerze i cisniesz w pedaly to tak jak kierowca dodaje gazu. Predkosc obrotu pedalami to predkosc obrotu silnika. Kiedy przestajesz krecic pedalami spadaja obroty do zera ale kolo tylne sie kreci dalej, jednak nie daje mocy ale jedzie sie dalej. W tym przypadku nastepuje okres ladowania poprzez krecacy sie mechanizm, w tym przypadku przednie lub tylne kolo. Taki proces krecenia lub pracy elektrycznej turbiny, silnika lub kola zamachowego (np u Williamsa) bez pobierania mocy nazywamy hamowaniem, gdyz nie zuzywa lecz oddaje energie. Aby rozpoczac proces ladowania wystarczy zdjac noge z gazu aby obroty silnika byly nizsze od obrotow kola zamachowego lub turbiny ladujacej. Na okrazeniu instalacyjnym mozna zaladowac i uwolnic energie pewnie kilka razy, na pewno nie bedzie z tym problemu. Roznica pomiedzy okrazeniem instalacyjnym a realnym w wyscigu polega na tym ze spadek obrotow silnika mozliwy jest jedynie podczas fizycznego hamowania (spadku predkosci bolidu), nie ma innych momentow dla redukcji obrotow silnika. Tak wiec podczas fizycznego hamowania nastepuje elektryczne hamowanie albo inaczej ladowanie. pozdrawiam
19.03.2009 12:19
0
K. Nakajima Williams FW31 1:17.494 31 Wynik (jak na razie) dzisiejszych testów w Jerez. ...i co Wy na to ??? ,Ci wszyscy podnieceni formą BrawnGP ,podatni na przekaz medialny !!! ...i jaka ma być POLSKA ,skoro tak łatwo Wami manipulować :(
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się